Assessment of the effectiveness of social intervention program in primary schools at Limassol Municipality with a high number of students coming from countries outside the European Union

Project: Research

Project Details

Description

A research study was designed and implemented to record the current situation including difficulties and obstacles faced by teachers and Third Country Nationals students in the school context, to point to the effectiveness of the intervention program, to generate and submit proposals aiming to improve the practices and policies implemented by the project.

Key findings

Οι ερωτώμενοι μαθητές στην πλειοψηφία τους έμειναν πολύ ικανοποιημένοι από τη συμμετοχή τους στις σχετικές ομάδες. Διαφάνηκε ότι αναγνωρίζουν την ποιότητα υλοποίησης και τη διάθεση να τους βοηθήσουν για να αναπτυχθούν. Ανέδειξαν επίσης περιοχές που θα ήθελαν να διαφοροποιηθούν εν μέρει, όπως το να γίνουν πιο διαδραστικά. Πιθανόν για το λόγο αυτό και κάποιοι πρότειναν να έχουν ένα πιο έντονο σωματικό χαρακτήρα, τύπου γυμναστικής. Από την άλλη πλευρά εμφανίστηκαν και κάποιες αρνητικές απόψεις τόσο προς το σχολικό πλαίσιο, όσο και προς τους δασκάλους που σε συνδυασμό με μικρό βαθμό ασφάλειας και σιγουριάς που νιώθουν στο σχολικό πλαίσιο, τα κατατάσσει σε ομάδες υψηλού κινδύνου, γεγονός που προτρέπει προς την ανάπτυξη ενός συνεκτικού πλαισίου στήριξης.
Εν κατακλείδι, ο θετικός αντίκτυπος του Προγράμματος αντικατοπτρίζεται στην πλειοψηφία των απαντήσεων των συμμετεχόντων, ενήλικων και παιδιών, όπως επίσης και η επιθυμία τους για την περαιτέρω βελτίωση του αλλά και συνέχεια του. Παρόλο που αναγνωρίσθηκε η σημαντικότητα της παρέμβασης στην προσπάθεια διασύνδεσης του σχολικού πλαισίου με τις οικογένειες, η συγκεκριμένη ενότητα χρειάζεται μεγαλύτερη ενίσχυση.
Προτείνεται όπως η συμβουλευτική οικογενειών (ατομική και ομαδική) εντατικοποιηθεί, ώστε να αναδειχθεί ο ρόλος του σχολείου, να κατανοηθεί η σημασία της εκπαίδευσης και να υποστηριχθεί από την οικογενειακή δομή.
Αναγνωρίσθηκαν περιορισμοί της παρέμβασης, όπως ότι περιορίστηκε στα άτομα που μπορούσαν να επικοινωνήσουν είτε στην ελληνική, είτε στην αγγλική γλώσσα. Η αδυναμία εκμίσθωσης μεταφραστών για την επικοινωνία σε άλλες γλώσσες αποτέλεσε περιοριστικό παράγοντα για την παρέμβαση σε επιπρόσθετες οικογένειες ή ακόμα και για την καλύτερη κατανόηση του ρόλου των στελεχών της.
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι ότι οι παρεμβάσεις θα πρέπει να είναι μακροδομικές και να εστιάσουν τουλάχιστον στην αναδιάρθρωση των θεσμών, ώστε να συμπεριλάβουν τα νέα κοινωνικά φαινόμενα και τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες.
Οι υφιστάμενες παρεμβάσεις θα μπορούσαν να εμπλουτιστούν με περεταίρω εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Πιο συγκεκριμένα έχει διαπιστωθεί πως πιθανόν να απαιτείται η αναδιαμόρφωση των δραστηριοτήτων με βάση την ηλικία ή/και το φύλο ούτως ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης. Επίσης, μέσω διαδραστικών ασκήσεων θα ενθαρρυνθούν τα παιδιά να έχουν μια πιο ενεργό συμμετοχή. Γενικότερα προωθείται η ιδέα πως η εκμάθηση δεξιοτήτων είναι αποτελεσματικότερη τόσο μέσω της δράσης όσο και της ενεργής συμμετοχής. Επομένως, η βιωματική και εμπειρική μάθηση θα προσφέρει την ευκαιρία στα παιδία να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους, καθώς και θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη τους.
Πέρα από τα πιο πάνω προτείνεται, η αξιοποίηση και η δημιουργία επιπρόσθετων προγραμμάτων, όπως αυτό του ‘Μέντορα, ’που επικεντρώνονται στη προσωπική ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη και τη βελτίωση της σχολικής απόδοσης. Το προτεινόμενο σύστημα μπορεί να λειτουργήσει μέσα και έξω από το σχολικό πλαίσιο.
Αντιλαμβανόμενοι την πολυπλοκότητα των καταστάσεων και έχοντας υπόψη προηγούμενες εμπειρίες από θέματα διαχείρισης και ανάπτυξης προσωπικού προτείνεται, περεταίρω, η αγορά παροχής υπηρεσιών επαγγελματικής εποπτείας με σκοπό τη ψυχοκοινωνική ενίσχυση της επαγγελματικής ομάδας.
Short titleEvaluation of Social Work Intervention at primary schools
StatusFinished
Effective start/end date2/05/1710/01/18